Materiály



Výukové texty a zkušební testy

Historie medicíny
Vybrané osobnosti a data z historie medicíny a příbuzných věd – podívejte se, jestli je všechny znáte, může se to velmi hodit u přijímaček!

Osobnosti pražských lékařských fakult
Stáhněte si výukový text osobnosti pražských lékařských fakult. a seznamte se s významnými postavami české medicíny. To se vám bude určitě hodit při ústních částech přijímaček.


Výuková videa
Na co si dát pozor na přijímačkách na LF 1.díl

Radioktivita 1.díl | Na co si dát pozor při přijímačkách na LF

Radioaktivita 2.díl | Na co si dát pozor při přijímačkách na LF

Kyseliny a zásady | Na co si dát pozor při přijímačkách na LF

Cvičný test z biologie (hormony a pohlavní soustavy)
Zkuste si náš test z hormonů a pohlavních soustav. Výsledky si zkontrolujte zde (správné odpovědi jsou označeny hvězdičkou).


Cvičný přijímací test z chemie
Otevřete si cvičný test z chemie a zkuste si ho vyplnit za 60 minut. Můžete si vzít na pomoc kalkulačku ale nic jiného. Výsledky is zkontrolujte zde.


Cvičný přijímací test z fyziky
Otevřete si náš cvičný test z fyziky a zkuste si ho projít a vypracovat během 1 hodiny jen za použití kalkulačky. Své odpovědi si zapisujte na papír. Až budete mít hotovo, zkontrolujte si výsledky zde. Do komentářů se můžete pochlubit s počtem správných odpovědí. Jen díky velkému množství spamu se tam váš komentář objeví až po nějaké chvíli po schválení.


Chyby v modelových otázkách na LF MU (MORNSTEIN, Vojtěch, Jaromír SLÁMA a Augustin SVOBODA. Testové otázky z fyziky, chemie a biologie: modelové otázky pro přípravu k přijímacím zkouškám na LF MU. 3., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013):

Fyzika:

  • strana 14/ př. 26, správně má být za b) 0,20 N
  • strana 15/ př. 45, v zadání má být poloměr a ne průměr
  • strana 17/ př. 4, správně má být za b) Archimedova zákona
  • strana 23/ př. 18 a 19, v zadání těchto otázek je nesmysl, v obou se ptají, jak se musí změnit fázi, aby se nějakým způsobem změnila amplituda. Avšak amplituda je pro daný kmitavý pohyb konstantní a změnou fáze se nemění. Změnou fáze se mění výchylka. V otázce by tedy místo pojmu amplituda mělo být použito termínu výchylka.
  • strana 34/ př. 20, správně má být za b) poklesne na polovinu
  • strana 41/ př. 13, správně má být za a) 0.088 m
  • strana 42/ př. 25, správně je za c) s ohniskovou vzdáleností menší než 1m i za d) s optickou mohutností vždy větší než 2D

  • Biologie:

  • strana 107/ př. 17, správně má být za c) A

Objevili jste v modelových otázkách chybu, která se tu ještě nenachází? Dejte nám vědět do komentářů!

89 Komentářů

  1. Paulina

    Dobrý deň,
    Vo vašom teste z fyziky na MUNI nemáte náhodou chybu v odpovedovom hárku v otázke 34? Uvádzate, že správne je c, ale nemalo by skôr byt d? Vlnová dĺžka de Broglieho vlny je h/p, síce áno p=m.v ( http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/728-de-broglieho-hypoteza ) ale potom prečo nie je uvedené že je podielom plancovej konštanty a súčinu hmotnosti a rýchlosti? Ďakujem :)

    1. nalekarsko (Autor)

      Ano, samozřejmě máte pravdu! A omlouvám se za pozdní odpověd, váš komentář spadl do spamu :(

  2. Žaneta Chlubnová

    Dobrý den,
    v modelových otázkách 2.LF UK. Je tato otázka : Která z následujících tvrzení jsou pravdivá?
    A jako správně označena odpověď je i mimo jiné odpověď B) membránová soustava rostlinné eukaryotní buňky je tvořena mitochondriemi, endoplazmatickým retikulem, Golgiho systémem, plastidy a vakuolami.
    Ale mně se zdá, že je to špatně. Vždyť v rostlinné buňce není mitochondrie. Je to teda v té otázce chyba?
    Děkuji za odpověď.

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den,
      naše lektorka biologie Vendula píše stručně: V rostlinné buňce mitochondrie rozhodně je. :)

  3. Kateřina

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat na otázku č. 87 na straně 113 modelových otázek Masarykovy univerzity. Správná odpověď je, že centromera je místo spojení dvou sesterských chromozomů v metafázi. Nemělo by tam být chromatid, místo chromozomů? Ta otázka mě zmátla a nejsem si teď jistá, co je správná odpověď :-D děkuji předem za odpověď.

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den,

      máte samozrejme pravdu, centromera je misto spojeni dvou chromatid, samozrejme (pripadne dvou ramenek chromozomu) a tedy se jedná o chybu :)

  4. nika

    Dobrý deň . Mám problém s názvoslovím
    Mg3(PO3)2 podľa modeloviek má byť správne fosforitan horecnaty.( str. 55 príklad 21.)
    Avsak podľa toho, čo som si naštudovala toto správne nie je. Síce keď si klasicky podľa postupu urobím názov zo vzorca vyjde mi fosforitan horecnaty, ale to správne vraj nie je. Pretože údajne: “fosforitanový aniont je HPO3. Kyselina fosforitá je dvojsýtna takže vzorec by bol MgHPO3
    V úvahu by vraj pripadali verze Mg3(PO4)2 – fosforecnan horecnaty a Mg(PO3)2 – metafosforecnan horecnaty

    Ako to je? som zmätená. Je chyba v modelovkách, alebo máme tvoriť vzorce podla “klasickeho postupu” bez ohladu na tieto ostatné veci?
    Ďakujem veľmi za každú radu.

    1. Honza

      Dobrý den,
      názvosloví dle testovnice je v pořádku Mg3(PO3)2 je fosforitan hořečnatý. Tvrzení že „fosforitanový aniont je HPO3″ je nesprávné HPO3 je hydrogenfosforitanový aniont. Je to stejně jak třeba u kyseliny sírové H2SO4 kde síranový aniont je SO4 a ne HSO4.
      Celkem nechápu co jste myslela větou “máme tvoriť vzorce podla „klasickeho postupu“ bez ohladu na tieto ostatné veci?” Co jsou ostatné věci? Ten vzorec je vytvořen normálně dle pravidel názvosloví. Kdyby něco nebylo jasné stačí napsat.

      1. nikk

        Ďakujem za odpoveď.
        ( Ináč Riadila som sa týmto. Kvôli tomu môj zmätok v tomto.
        http://www.ontola.com/cs/di/nazev-vzorce-mg3-po3 )

  5. Nikoleta

    Dobrý deň. Mňa by zaujímalo ako je to s Biogennymi prvkami. V učebnici Prehled biologie od Rosypala sú uvedené makrobiogénne prvky a za nimi je uvedené že “K makrobiogenním prvkum se počítá i Fe, které je vždy vázano v komplexech organických sloučenin. V knihách odmaturuj som Fe našla zaradené aj medzi makro aj medzi mikroprvky. Na internete som ho zas našla zaradené medzi stopové prvky. Nevedeli by ste mi poradiť ako to je a na príjmačkách berú ktorú odpoveď ako správnu? Neviem už kde to vypátrať

    1. Iva

      Dobrý den, ahoj, toto je podle mého názoru nejzáludnější otázka/téma celých modelovek… :) Je třeba si uvědomit, že takovéto a všechna možná podobná rozdělení, členění, stratifikace, škatulkování vytvořil člověk pro snazší uchopení, pochopení, popis a zapamatování si informací. Toto se událo na základě stanovení určité umělé hranice, od které už jsou určité prvky makrobiogenní, některé ještě mikrobiogenní. Záleží určitě na konkrétním organismu, obsah prvků se v nich liší. Existují ale třeba i přístupy, kdy je členění jemnější a jsou zařazeny ještě oligobiogenní prvky, které tedy “ukrojí” některé prvky předešlým dvěma skupinám. Toto vždy chci, aby si studenti uvědomili – jde o umělé škatulky, kam není možné vždy vše snadno napasovat… Je mi jasné, že to nějak ale řešit musíte, pokud se Vás někdo zeptá.

      Nevím, jak to na přijímačkách berou, toto ví jen a pouze autoři otázek. Pokud se podívám do modelových otázek, je tam informace, že vychází z Rosypala 2003 (modrá bible), takže pokud by přišlo na věc, brala bych jako bernou minci asi zřejmě toto. Na druhou stranu se domnívám, že autorům otázek je jasné to, co jsem napsala výše, a proto se Vás nebudou ptát imho na přesné zařazení prvků do jednotlivých skupin. Jestli Vám jde o otázku č. 5 (str.105) z modelovek, tak tam podle mě významně vyčnívá Cu. Je významná pro krvetvoru u člověka (blíže např. zde http://www.wikiskripta.eu/index.php/M%C4%9B%C4%8F ), ale i u jiných organismů (hemocyaninu měkkýšů, členovců), nicméně v porovnání se zbylými prvky se tak často v organismu nevyskytuje. A proto jednoznačně nepatří do makrobiogenních prvků, a proto je tato možnost chybná.

      Hezký den, Iva

      1. Nikoleta

        Super :-) Ďakujem veľmi pekne za objasnenie!

  6. Simona

    Dobrý deň, vidím,že toto fórum je skôr zamerané na otázky o modelovkách, no aj tak skúsim. Chcela by som sa opýtať na radu ohľadom výberu prioritných predmetov (bio, che, fyz) na maturitu, nakoľko u nás sa maturuje z dvoch, o jeden sme vždy ukrátení, nech počítame akokoľvek. Teda otázka, ktoré dva si radšej vybrať a tretí sa doučovať mimo školy?

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den Simono,

      předně se omlouvám za pozdní odpověď. Nicméně, myslím, že na maturitu je fajn, pokud chcete na medicínu, vybrat si kombinaci biologie + chemie, jelikož to jsou předměty, se kterými se na lékařské fakultě setkáte samozřejmě nejvíce. Ale samozřejmě je u toho potřeba nezapomínat na tu fyziku. Na některých středních školách je možnost volitelných seminářů a někdy je ve výběru i fyzika pro mediky, což je asi ta nejlepší možnost. Jinak ale stačí v průběhu studia fyziku nezanedbávat a průběžně se ji učit, to samé platí i pro matiku.
      Klára

  7. Nicole

    Dobrý den, u otázky č. 747 (Biologie 1.LF):
    Mezi bičíkovce (Mastigophora) patří:
    a) Měňavka úplavičná
    B) Lamblie střevní
    C) Trypanosoma spavičná
    d) Krásnoočko (Euglena)

    Podle modelových otázek je spravná odpověď pouze B a C, neměla by být i spravná odpověď D pro krásnoočko? Jelikož uvedli obečně bičíkovce (Mastigophora), tak tam patří přece jak živočišní, tak rostlinní a tedy i krásnoočko?!

    Děkuji za odpověď.

    1. Iva

      Systematika prvoků je problematická, starší verze byly založeny na podobnosti struktury buňky. Moderní fylogenetické molekulární metody ukázaly, že se jedná ve skutečnosti o nejednotnou a původem rozmanitou skupinu.

      Doporučuju si projít následující odkaz a zejména první odstavec :) http://www.biomach.cz/obecna-biologie-4/novy-system-organismua-1
      Autoři otázek zřejmě čerpali z Rozsypala (2003, modrá bible), kde jsou Krásnoočka samostatný kmen – tudíž jsou rovnocení Mastigophora.

      Hezký den, I.

  8. JIrka

    Dobrý den , můžete mi prosím vysvětlit následující příklad ? :

    K neutralizaci 30 ml Roz. NaOH se spotřebovalo 40 ml roz. H2SO4 (c =0,1mol/l) jaká je koncentrace hydroxidu ?

    Děkuji

    1. Michal

      NaOH+H2So4—-} h2o + na2so4
      Musíš vyčislit a pak vychází ze vzorečku c1v1=c2v2 :)
      C – koncentrace
      V – objem

      Bacha!! Rovnici musíš vyčislit, a proto ještě jedna věc… Vyčíslení je 2 hydroxidy a 2 vody( ta nás nezajímá) .
      Na levé straně rovnice máš Teda číslo 2 před hydroxidem a pomyslne cislo 1 ( nepíše se) před kyselinou :)

      Kyselna je tzv. Látka s látkovým množství n1 = 1
      A hydroxid je látkou 2. S látkovým množstvím n2 = 2.

      Vzorec n2/n1 . Po dosazeni 1/2.

      Tento koeficient dosadis do vzorečku c1v1=c2v2 , proč? No protože jsem museli rovnici upravit :)

      Takže dostaneš vztah c1v1=(1/2)c2v2

      Dosadis a amen :)

  9. Rado

    ako to bude s týmto príkladom? bol aj na prij. na nečisto a celkom mi to pomotalo hlavu vdaka :(
    Žena o hmotnosti 60,0 kg se rozběhla a doskočila 4,00 m daleko, přičemž horizontální složka vektoru její rychlosti činila 8,00 m/s.Jakou práci musela vynaložit při odrazu, zanedbáme-li odpor vzduchu? (Ženu budeme považovat za hmotný bod, ag = 10).

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý večer,

      prvně se vás zeptám, jestli víte, jak se počítá ten příklad se skákající myší a ještě ten příklad s vystřelenou kulkou z modelovek. On se tento pak řeší podobně totiž.

  10. Jake

    Ahoj mám takový problém ohledně magnetického pole , když elektron vletne do homogenního mág pole kolmo k jeho silocaram tak co se s nim stane ? Měl by byt třeba usměrněn k jižnímu mág pólu ?

    1. nalekarsko (Autor)

      stane se s tim to, ze se zacne pohybovat po kruhove trajektrorii, pripadne po sroubovici. Tedy amgneticke pole zakrivuje smer rychlosti elektronu, ale ne jeho velikost.

  11. martina

    Dobry den,
    chci se zeptat na brnenske modelovky str.58 př.68 chemie – stále mi vychazi, ze hmotnost karbidu v reakci bude 1144g tzn.varianta C, v klíči je psano, že to má být 892g,tedy ačko. Nejsem si uplne jista, jestli rozumim zadaní typu – výtěžek karbidu? (tzn. počítam karbid vapenaty, nebo bylo mysleno pouze uhlik? Mozna se hloupe ptam, jen nevim, jak dojit k jinému vyysledku, nez jsem dosla, tak zkousim..)
    dekuji za odpověď!

  12. Petr

    Zdravím, chtěl bych se Vás prosím zeptat na příklad z brněnských modelovek – str. 36 / př. 42.
    Pro výpočet jsem použil vzorec P = W/t, z kterého jsem zjistil W (14 400 J) to jsem pak dosadil do vzorečku W = UQ/2 a vyjde mi přenesený náboj 4 800 C. Výsledek je však 2 400 C, hraje nějakou roli poznámka v zadání – jak velký bude náboj přenesen mezi anodou a katodou? Nevím si rady s tím, co dělám špatně…
    Děkuji

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den, napište mi se, prosímvás, to zadání, nemám teď u sebe modelovky.

      1. Petr

        Zadání:
        Akumulátor je schopen poskytovat po dobu čtyř hodin výkon 1 W při napětí 6 V. Jak velký náboj bude přitom přenesen mezi anodou a katodou?

        1. nalekarsko (Autor)

          Tak chybu vidím v té práci, elektrická práce se nerovná UQ/2, ale W=UQ. Po další dosazení již vyjde výsledek 2400C.

          1. Petr

            Děkuji, měl jsem ve skriptech špatně opsaný vzorec.

  13. Mína

    Dobrý den, str.81/př.34… Konstituční izomery glyceraldehydu. Podle výsledků je to 2-hydroxypropanová kyselina (k. mléčná), což souhlasím. Vychází mi na to ale i dihydroxypropanal, když si vytvořím vzorec. Proč to dihydroxypropanal není? (Vychází mi jako C3H6O3)

  14. Matej

    Dobrý deň

    Chcel by som sa spýtať aké má byť riešenie príkladu zo strany 41, pr. 14

    Ďakujem

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den, tak předpokládám, že se ptáte na brněnské modelovky. Když paprsky vycházejí z ohniska, pak po projití čočkou pokračují rovnoběžně s optickou osou a tedy už se s osou znovu neprotnou (dalo by se také říct, že se protnou v nekonečnu).

  15. Mína

    Dobré poledne,
    Mám jednu technickou. Jak mám postupovat při rozhodování, zda jsou zadané prvky makrobiogenní či nikoliv? Jde mi konkrétně o to, jak je to posuzováno v přijímačkách. V modelovkách jsem si všimla, že prvky, které znám jako mikrobiogenní, jsou zde řazeny do makrobiogenních.
    Děkuji, Mína

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den, tak k této věci se už vvyjadřovala naše lektorka biologie v sekci “přijímačky nanečisto”, kde na tyto prvky byla otázka č.25 v brněnské verzi otázek. A odpověděla takto: ot.č.25 – áno máš pravdu Fe je mikrobiogénny prvok, ničmenej Zn je „väčšia blbosť“ a preto označíš C – s presne týmto typom otázok sa stretneš na prijímačkách – kde sa rozhoduješ medzi „väčšou a menšou blbosťou“:)

  16. Fíkus

    Dobrý den, mohli byste mi prosím poradit s tímto příkladem ? Děkuji

    Fenotypový štěpný poměr v F2 generaci u dihybridismu s uplnou dominancí je 1:1, Genotypi obou rodiču jsou ?

    a- AaBb x AaBb
    b- AaBb x AABB
    c – AaBB x AABb
    d – Aabb x AaBB

    1. Stanci

      Ahoj, máš dobre odpísané zadanie? Takto by nebola správna žiadna odpoveď.

    2. Stanci

      Zoskroluj trošku nižšie riešili sme tam podobný príklad a ten správne riešenie má ;)

  17. Dia

    Zdravím znovu :)
    Fyzika, str.35/př.33
    “Odpor soustavy tří stejných rezistorů zapojených tak, že ke dvojici zapojené paralelně je třetí připojen sériově, činí 90 kΩ. Jak velký je odpor jednoho rezistoru?”
    Ve výsledcích je uvedena možnost d)60kΩ jako správná. Bohužel mně to tak nevychází. Výsledný odpor mi vychází jako R=(3/2)*90=135 kΩ. Vím, že těch 60 kΩ dostanu, když by místo 3/2 bylo 2/3. Nemůžu ale přijít na to, kde k tomu “obratu” zlomku dojde. Mohla bych poprosit o správný postup? Děkuji :)

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den,

      tak označme si odpor každého rezistoru jako R. Nejdříve vypočítejme, kolik bude výsledný odpor dvou rezistorů (každý R) zapojených paralelně a ten si označme třeba jako R´. Bude platit, že 1/R´ = 1/R+1/R => R´=R/2.
      A pak celková odpor je seriove toto R´ s tím dalším R. tedy 90kΩ = R´+R = R/2 + R = 3/2R, a tedy vyjádřím-li si z rovnosti 90 = 3/2 R => R=2/3 * R = 60kΩ.

      1. Dia

        Taková moje hloupá chyba, udělala jsem si nepořádek ve značení rezistorů a už byla chyba na světě. Moc děkuju!

  18. Jirka

    Ahoj, prosím můžete mi vysvětlit příklad z testovnice MUNI … Biologie na straně 120/54, Genetika. Nevím si s tím rady . Děkuju

    1. Stanci

      Takže ide o klasické kríženie:
      vysvetlím to rovno na srpávnej odpovedi ktorou je odpoveď C:
      1. rodič má genotyp: AaBB a teda gaméty AB + aB
      2. rodič má genotyp: aaBb a teda gaméty aB + ab
      – klasicky skombinuješ gaméty a zapíšeš všetky možné kombinácie: AaBB, AaBb, aaBB, aaBb = 4 rôzne genotypy.
      Ide o úplnú dominanciu, čuže alely dominantné (A,B) potlačia prejav aliel recesívných (a,b), čiže zo vzniknutých genotypov sa AaBB + AaBb prejavia dominantne v oboch znakoch (A-B-) a genotypy aaBB+aaBb sa prejavia recesívne v znaku “a” a dominantne v znaku B (aaB-) = fenotypový štiepny pomer je teda 1:1

  19. ŠÁŇA

    Ahojte nejsem si jistý ale v modelovkách na MUNI strana 117/16 se ptají na pojem Genotyp a výsledek jim vychází že je to soubor všech genů v organismu … no není to náhodou GENOM ?

    1. Stanci

      Ahoj, nie nemáš pravdu, definície sú nasledujúce:
      genóm = súbor všetkých génov v 1 bunke
      genotyp= súbor všetkých génov (a teda aj aliel) celého organizmu

  20. maťo

    Dobrý deň

    Chcel som sa spýtať (asi na banálnu otázku), ale nesedí mi pomenovanie íónov. Chémia – strana 55 otázky 25, 26 (25 sedí, ale podľa nej by potom asi nemala byť správna 26) Ďakujem za vysvetlenie tohto názvoslovia iónov :)

    Pekný deň

    Maťo

  21. Šáňa

    Prosím o vysvětlení . Moc děkuji :

    Uvažujte následující rovnovážnou reakci ve vodném roztoku a vyberte správné tvrzení:
    R-NH2 + H2O ⇄ R-NH3+ + OH-
    a) zředění roztoku podporuje deprotonaci iontů R-NH3+
    b) snížením pH roztoku dojde k posunu rovnováhy ve prospěch molekul R-NH2 c) odstraněním iontů OH- se sníží hodnota rovnovážné konstanty
    d) alkalizace roztoku vyvolá posun rovnováhy na stranu výchozích látek
    e) správná odpověď není uvedena

  22. Džamajka

    Dobrý den, mohla bych poprosit o vysvětlení příkladů 44-46 na straně 44? Děkuji :)

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den, když foton ztratí část energie, musí se prodloužit jeho vlnová delká a zmenšit frekvence. Platí totiž, že energie fotonu je dána vzztahem E=hf, kde h je Planckova konstanta a f frekvence. Tedy nižší energie => nižší frekvence. Tedy např. ztratí-li foton fialového světla část energie, může se přeměnit na foton červeného světla nebo např. na foton infračeveného světla (obojí má nižší freknvenci), ale už nejde aby se ztrátou energie přeměnit např. na foton ultrafialového světla (vyšší frekvence). Takže je potřeba znát jak jdou po sobě jednotlivá záření v elektromagnetickém spektru a pak už je to hračka :)

      1. Džamajka

        Děkuji moc za odpověď a za vysvětlení :)

  23. Jirka

    Zdravím.
    Nevím si rady s příklady str 73/125,124 příklady jsou podobné (Modelovky MUNI) :

    Ve vodném roztoku octové kyseliny se mezi částicemi ustavila rovnováha vyjádřená disociační konstantou Ka. Jakou změnu vyvolá přídavek kyseliny sírové do roztoku?

    Prosím o vysvětlení děkuji.

  24. Mína

    Hezký den. Fyzika str.46/př.6
    Která z dále uvedených částic patří mezi fermiony?
    a)elektron
    b)boson
    c)neutron
    d)foton
    V modelovkách je správná odpověď a) elektron. S tím souhlasím, ale nepatří i neutron mezi fermiony? Konzultovala jsem to s učitelem fyziky a ten se taky domnívá, že správná odpověď je A+C.

    1. nalekarsko (Autor)

      Ano, je to tak. Fermion je každá částice s poločíselným spinem, tedy i neutron, který má spin 1/2.

  25. Václav

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat zda v testu z fyziky nanečisto na tomto foru není v otázce 34 správná odpověď d) místo v klíči uvedeného c) ?

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den, máte samozřejmě pravdu. při přepisu se nám tam vloudila chyba. Děkujeme za upozornění! mmchd, v sekci přijímačky nanečisto máme další testy s uplne novymi otazkami, pokud jste je jeste nevidel..

  26. Klára

    Dobrý den, měla bych dotaz na otázku z testu nanečisto biologie otázka 5 – podle jiných zdrojů jsem našla že DNA by se měla z části syntetizovat na chloroplastech i mitochondriích, proč je tedy správná odpověď pouze jádro a mitochondrie?

    1. Stanci

      V otázke je uvedené “Při kultivaci živočišných buněk ” a tam veru chloroplasty nenájdeme :) (ale technicky máš pravdu, aj u tých dochádza k syntéze DNA samozrejme)

  27. Rado

    Dobry ako by ste riesilu zadanie z testu na necisto- chemia s tym ph. Pr 14. Mne tam ale vobec moznost po B) nevychadza skor c . Vdaka

  28. Mína

    Dobrý den, mám dotaz ke dvěma otázkám. Modelovky vydání 2014, fyzika. Str. 25/ př. 42+43. Ráda bych věděla, jaké jsou správné odpovědi.
    Př. 42: Samohlásky mají charakter…. Správná odpověď podle výsledků je c) barevných (složených) tónů. Proč to není za a) čistých tónů, jako jsem ve všech zdrojích našla? Je to čistě pamětní záležitost, nebo si to můžu nějak odůvodnit?
    Př.43 Souhlásky mají charakter…. Správná odpověď se píše e). Správně by bylo hluk/šum?
    Děkuji za případné vysvětlení.

    1. nalekarsko (Autor)

      ad 42. čisté tóny, ty mužeme dosáhnout v postatě pouze ladičkami.. je v nich pouze jedna (základní) frekvence, tóny hudebních nástrojů a lidského hlasu jsou složené tóny, kromě základní frekvence obsahují i tzv. vyšší harmonické frekvence. Jejich zastoupení dává unikátní barvu hlasu každému člověku.

      ad 43. skutečně souhlásky mají dle akustiky povahů hluku. Zkuste si sama “zazpívat” ř, k, l.. nejde to… k tomu abysme z nich dostali ton, musíme přidat samohlásku.. řá, ké, ló apod.

  29. Klára

    Dobrý den,
    u otázky 14/26 bychom měli brát v potaz vztlakovou sílu a potom by nám příklad vyšel skutečně 0,40, jak je zadáno v modelovkách, proč by to tak nemělo být?
    Děkuji za odpověď :)

    1. nalekarsko (Autor)

      U této otázky je důle0žitý fakt, že těleso stoupá konstatní rychlostí => ma nulove zrychleni => F=ma, tedy na nej ve vysledku pusobi nulova sila
      smerem dolu pusobi sila gravitacni F=m*g=0.2N, takze smerem nahoru musi pusobit stejne velka sila 0.20N.

  30. Franta Ondra

    Dobrý den,
    není mi jasná otázka Biologie 127/68. Mezi funkce jazyka nepatří —-čich. Domnívám se, že je to nesprávné a to proto, že není specifikováno. Pokud bychom se podívali do vývoje jazyku u živočichů (plazů), najdeme tu útvar zvaný Jacobsonův orgán a pokud se nemýlím, tak ted má funkci i čichovou. Takže bych dal za E, pokud je možnost. Samozřejmě u člověka je to jasné.
    Děkuji za přečtení a odpověd :)

    1. Kateřina

      Ale tyto otázky se vztahují pouze k biologii člověka :)

      1. Franta Ondra

        Když to máš v učebnici v kapitole, tak to je jasný, ale když to budeš mít v testu ? :D V nezměněném podání-

  31. Daniel

    Dobrý den, mám pár dotazů.
    Biologie – 107/9 správná odpověd je dle všeho C, ale já si myslím, že za E, jelikož na C mi sedí DNA ligáza a né polymeráza.
    107/19 správně je B. Ale mě se to nějak nezdá. Jsem si vědom toho, že semiautonomní organely obsahují DNA i vlastní proteosyntetický aparát, ale syntéza RNA ? Já mám prostě stále zato, že RNA vzniká v buněčném jádře/volně v cytoplazmě u Prokaryot.

    Mnohokrát děkuji :)

    1. Daniel

      Ještě bych se mile rád zeptal na otázku str. 127/69. Dle všeho je správná odpověd D, ale myslím si, že je neúplná a v tomto znění ji takto nejde označit, jako nesprávnou a proto bych dal za E. Jícen je tvořen jak hladkou, tak příčně pruhovanou. V tomto znění je tedy odpověd:,,jícen je tvořen hladkou svalovinou” správná. Pochopil bych odpověd D, kdyby zněla: Jícen je tvořen POUZE hladkou svalovinou.
      Děkuji za případné vysvětlení, možná jsem si to špatně vyložil :)

      1. Iva

        U teto otazky s vami souhlasim. Jde spise o vyrokovou logiku, podobne zmateni pak muze nastat u jedne otazky z minulych let o dedicnosti krevnich skupin (rok 2014, otazka 5)…

    2. Iva

      Dobry den,
      u otazky 107/9 ve vydani 2014 neni moznost E. Tudiz bych volila C. DNA ligaza ma take tu schopnost – spojuje napr Okazakiho fragmenty. K otazce 107/19 – pokud ma semiautonomni organela vlastni proteosynteticky aparat, dle ceho by probihala translace? Sice dochazi k prekladu mene produktu, nektere mitochondrialni proteiny jsou kodovany v jadre, ovsem schopnost syntetizovat RNA (tzn. transkripce) je u nich zachovana.

      1. Daniel

        Mel jsem zato, ze prave translace na těchto ribosomech probíha pomoci RNA vzniklé transkripci v jádře a následně dopravena prave sem, jak jste uvedla :) Chtel jsem se ujistit – dekuji Vám.

  32. Jakub

    Dobrý den, mám dotaz ohledně několika odpovědí na otázky z biologie z modelových otázek, které mi nesedí.
    Str. 112 př. 69: Obligádně anaerobní prokaryota nepotřebují žádný kyslík. Tato odpověď podle mě odpovídá skutečnosti.
    Str.113 př. 79: správná varianta (špatná výpověď) je podle mého nejen varianta za B, ale i za C, neboť Fe je mikrobiogenní prvek
    Str.113 př. 87: Správně je odpověď za D, ale není centromera místo spojení sesterských chromatid a né chromozomů?
    Str. 121 př. 56: Správně je odpověď za C tedy jedinec s Downovým syndromem s 46 chromozomy. Nevzniká tato forma translokací jiného chromozomu na 21. chromozomový pár? Jestli ano, tak si myslím, že v zadání popisovaný způsob vzniku syndromu je spíše typ Downova syndromu s 47 chromozomy.
    Str: 130 př. 3: Definice pojmu biom mi spíše sedí na odpověd za D než za C, u které bych řekl, že obsahuje definici biocenózy.
    Omlouvám se jestli jsou tyto problémy způsobeny jen mou neznalostí :) Děkuji za odpověď.

    1. Jakub

      Str. 121 př. 56: Už chápu, že je v zadání popsán vznik Downova syndromu s 46 chromozomy. Správná odpověď je za C. Omlouvám se

    2. Daniel

      112/69 neodpovídá, kyslíkaté prostředí je pro ně letální – tudíž né že nepotřebují, ale nesmí.
      113/79 máš pravdu, ale vzhledem k tomu, že to B je větší blbost bych dal B.
      113/87 ano, v normálním chromozomu se dá říci, že “spojuje” sesterské chromatidy, ale například u profáze meiozy dochází k synaptomálnímu komplexu, tedy spoji homologních chromozomů v oblasti centromer, vzniká bivalent.
      130/3 Toto je přímo definice Biomu, kdyby to byla biocenoza, muselo by to dle mého být více upřesněné. Ale těžko říci :)

      1. Jakub

        Děkuji za odpovědi :)

    3. Iva

      Dobry den, na vetsinu otazek jste uz odpoved dostal. K te posledni – podle meho nazoru by otazka i se spravnou odpovedi byla vporadku, pokud by se autori ptali prave na biocenozu – biom zahrnuje i abiotickou slozku (tudiz nehen populace), kdezto pojem biocenoza (analogicky i fytocenoza napriklad) obsahuje vyhradne biotickou slozku.

      1. Jakub

        Děkuji :)

  33. Žaneta

    Dobrý den, mohla bych se zeptat k tomu přkladu 42/25.. Píšete, že: ,,správně je za c) s ohniskovou vzdáleností větší než 1m i za d) s optickou mohutností právě 1 D ,,
    opravdu je to správně? Přece pokd by ohnisková vzdálenost byla větší než 1m, potom by mohutnost nemohla být právě 1D, ale mohutnost by byla menší než 1, když počítáme ze vzorce pro mohutnost=1/f.

    Nemělo by to být: ohnisková vzdálenost je menší než jedna a mohutnost větší než 1?

    Omlouvám se, pokud dělám zmatky, ale moc tomu nerozumím. Budu ráda za vysvětlení. Děkuji

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den,

      v tomto příladu můžeme postupovat následovně:
      1. čočka vytvořila skutečný Zvětšený obraz => je to spojka a obraz leží ve vzdálenosti větší než dvojnásobek ohniskové vzdálenosti (viz např. Přehled středoškolské fyziky od E. Svobody str.419,420)

      2. 1 m > 2f
      f < 0.5m a tedy mohutnost > 2D a tedy je spravne D) s optickou mohutnosti vzdy vetsi nez 2 D a C) s ohniskovou vzdalenosti mensi nez 1 m ( a tady jsme udelali chybu v prepisu z modelovek, je tak skutecne mensi nez, ne vetsi nez) Takze plati, ze spravne za C i za D, ale spatne jsme to tu meli prepsane, diky za upozorneni :)

      1. Martina

        Dobrý deň,
        chcela by som sa spýtať či skutočný zväčšený obraz nenastáva, keď je predmet vo vzdialenosť 2f>a>f, vo vzdialenosti 1m>2f bude predsa obraz zmenšený nie?

        1. nalekarsko (Autor)

          To, co píšete, je pravda… ale to a je označení pro PŘEDMĚTOVOU vzdálenost. Kdežto v tom výroku 1 m > 2f je ten jeden metr OBRAZOVÁ vzdálenost, v učebnicích značená jako a´ (v té otázce 42/25 je napsáno: “…vytvořil skutečná zvětšený obraz ve vzdálenosti 1 m”).
          No a pro spojku platí, že vytvoří skutečný zvětšený obraz, když předmět leží ve vzdálenost 2f>a>f, a ten obraz bude vytvořen ve vzdálenosti a´>2f.

          Klára

          1. Martina

            Aha, áno už chápem. Ďakujem

  34. Lucka

    Omlouvám se, bylo myšleno u otázky 35.

    1. nalekarsko (Autor)

      Dobrý den,
      tak správně to má být skutečně za D a v novějších modelovkách (2014 už je to opraveno i vzadu). Ve verzi 2013 ještě udávají chybně možnost B. Díky za upozornění

  35. Lucie

    Dobrý den, není špatně také otázka 34. na straně 124? Podle výsledků je správně odpověď B, ale podle mě je to D.

  36. Monika

    Dobrý den, není chyba v biologii na straně 128, příklad č. 74? Horní čelist je přeci párová kost.
    Díky za objasnění :).

    1. nalekarsko (Autor)

      Ano, skutečně máte pravdu. Je tam chyba!

  37. Kristýna

    Dobrý den, ráda bych se zeptala na chybnou odpověď u té Vaší první otázky (str. 26/ př.26) – nebyla myšlena otázka na str. 14/ př. 26? :) Každopádně, jestli je špatně tato otázka (předpokládám, že se to počítalo jako m*g), tak není špatně i otázka na str. 13/ př. 25 – vždyť přece jednou těleso stoupalo a jednou klesalo. Děkuji za odpověď.

    1. nalekarsko (Autor)

      Aha, děkujeme za upozornění za překlep.. skutečně byla myšlena otázka na straně 14!
      U těchto i toho předchozího příkladu č.25 je důležitý předpoklad, že se tělesa pohybuj konstantní rychlostí a tedy zrychlení je nulové. Z toho plyne, že celková síla na těleso působící je nulová (F=ma) no a proto musi jak nahoru, tak dolu pusobit stejne velka sila. Jak je velka smerem dolu vime, je totiz gravitacni sila, no a proto smerem nahoru musi pusobit stejne velka sila. Takze 25 je spravne, ale 26 spatne…

  38. Petra Laciná

    Dobrý den, u té otázky číslo 20 na straně 34, proč to tak je? Děkuji.

    1. nalekarsko (Autor)

      Tato otázka je celá nevhodná, protože má neúplné zadání. Nedozvíme se, je-li kondenzátor během té změny připojený ke zdroji konstantního napětí či nikoli. Vzhledem k tomu, jaká byla odpověď na tuto utázku v minulých přijímačkách, pak asi platí, že je kondenzátor ode všeho odpojený.

      Potom přiblížím-li desky na polovinu, naroste kapacita kondenzátoru na dvojnásobek. Náboj Q se ovšem nezmění. U=Q/C, napětí je tedy přibližně přímo úměrné vzdálenosti desek.

  39. Matěj Skála

    Díky, pomohlo to :)

Napsat komentář: Mína Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>