Naučte se s časem hospodařit jednou pro vždy. Vyzkoušejte Eisenhowerův princip.
Práce až nad hlavu
Nakupí se vám mnohdy tolik práce a povinností, že ani nevíte, kde začít? Přeskakujete pak od jedné činnosti k druhé? Snažíte se zvládnout vše naráz a ještě více se stresujete?
Z této spirály by vás mohl vysvobodit Eisenhowerův princip, jedna z metod time managementu.
Generál Eisenhower
Autorem této metody time managementu je americký generál Dwight Eisenhower, který byl jako vrchní velitel pověřen úkolem připravit a provést invazi spojenců v Normandii v roce 1944. Když se přípravné práce akce rozjely, na stole generála se s blížícím se datem kupilo velké množství nejrůznějších úkolů. Zatímco by se jiní generálové začali pod tlakem hroutit, generál Eisenhower zachoval chladnou hlavu a úkoly si roztřídil dle principu důležitosti a naléhavosti.
Důležitost a naléhavost
Máte-li více práce, činností a povinností, které musíte udělat, je vhodné si je nejprve roztřídit dle důležitosti a naléhavosti. Jak na to?
- Kategorie Udělej: Příprava na zítřejší test; úkol, který musí být odevzdaný do půlnoci… Zkrátka činnosti, které když neuděláte, nastane malér. Proto nejprve věnujte čas těmto aktivitám.
- Kategorie Naplánuj: Náročná zkouška vás sice čeká až v červnu, ale je třeba s učením začít už teď. Učivo si proto rozplánujte a snažte se tento plán dodržovat. Do této kategorie patří činnosti, které vás posouvají vpřed.
- Kategorie Deleguj: Patří sem rutinní činnosti, které vám berou čas a zároveň mají malou hodnotu pro splnění vašich cílů. Pokud je to možné, delegujte je na někoho jiného. Příkladem může být zametání bytu, umývání špinavého nádobí, nákup potravin či vyřizování reklamace.
- Kategorie Eliminuj: Sem patří aktivity, které vám nic nepřináší, ale jsou naopak žrouti času. Zkrátka prokrastinace. Zatímco někteří prokrastinují hraním her na Playstationu, jiní se zase baví sledováním roztomilých videí s koťátky.
Jak si plánujete čas vy?